Træning uden våben

Størstedelen af træningen forgår i par, med en forud vist teknik. Man skiftes til at angribe og forsvare. Da begge parter ved hvilken teknik der skal udføres, er det en udfordring at beholde friskhed ved hvert eneste angreb: angriberen (uke) skal "glemme" at han ved hvad der møder ham, og forsvareren (tori) skal "glemme" at han allerede har lavet teknikken mange gange. Alt skal være nyt, hele tiden. Sagt med andre ord bør begge parter, uke og tori, være fuldt tilstede i nuet, uden at være forudindtaget.

Teknikkerne ender med en lås eller et kast. Låsene (f.eks. en håndledslås) kontrollerer uke, så han ikke kan bevæge sig, og kastene leder uke på afstand, udenfor farezonen. I alle teknikker er det muligt at kontrollere uke uden at skade ham (med tilstrækkelig træning!). Det bedste er at uke og tori kommer ud af mødet uden skader, og gerne en smule klogere.

Aikido teknikker

Tegning:JM

På figuren er vist de 12 grundlæggende teknikker (alt efter hvilken skole man følger kan der være flere eller færre). Disse teknikker kan udføres med princippielt alle typer af angreb, og med mange forskellige typer af modtagelser af disse. Derudover er der en del mere specielle teknikker, som egner sig specielt til bestemte typer af angreb.

Der er tre niveauer af sværhedsgrader på angrebene, målt efter den hastighed som tori skal reagere med.

Langsomst er håndledsgrebet, hvor uke tager fat i toris håndled. Fra øjeblikket hvorpå uke beslutter sig at starte sit angreb og derefter griber fat, begynder tori at udføre sin aikido teknik. Uke ledes af tori som tidligere nævnt til et kast eller en lås. Denne type angreb bør ses som et pædagoisk værktøj og hjælpemiddel, som gør det muligt reflektere over og forstå principperne bag aikido teknikken. Det er en meget god måde at fornemme sin partner (uke), angrebet og den bagved liggende intention. Alt i alt en god træningstype, som lærer én hvordan andre mennesker reagerer på (styrke, fleksibilitet, følsomhed, hensynfuld, osv.) Dette er essentielt i vores træning.

Middelniveauet er angreb med håndkanten. Angrebene går nu hurtigt, men træningen kan stadig foregå uden alvorlige uheld, også selvom tori ikke får udført sin teknik helt korrekt. Håndkanten kan angribe i realistisk tempo, men det kræver meget træning før den er farlig. Man kan altså med disse angreb træne en mere kritisk og realistisk timing, end med håndledsgrebene.

Højeste niveau er angreb med knytnæve og spark. Her vil der ske alvorlig skade, hvis ikke tori forsvarer sig korrekt. Angrebet kommer hurtigt og med stor kraft, og timingen og afstandsbedømmelsen for toris teknik er yderst kritisk.

Hver af disse tre niveauer består af flere forskellige typer, så det er et meget stort antal forskellige angreb man skal lære at kende, og forholde sig til.

 

uden vaaben 10.jpg uden vaaben 07.jpg

uden vaaben 01.jpg uden vaaben 02.jpg

uden vaaben 03.jpg uden vaaben 04.jpg

uden vaaben 06.jpg uden vaaben 05.jpg 

uden vaaben 08.jpg uden vaaben 09.jpg